Att hålla kaloriintaget nere är inte någon revolutionerande idé. Vi har länge vetat att det är kalorierna som är nyckeln till viktnedgång, vi har bara saknat det rätta upplägget för att klara av att skära ner på kalorierna.

En av svårigheterna med att hålla kaloriintaget på rätt nivå är att vi behöver dem. Kalorierna är livsviktiga för oss, de är kroppens bränsle. Utan dessa blir vi svaga och orkeslösa och kan varken träna eller ta oss igenom vår vardag. Kroppen älskar naturligtvis sitt bränsle och har inte alltid förmågan att känna när tanken är full. Bäst att spara lite till en dag då det inte finns så mycket mat, resonerar våra kroppar och placerar de där extra kalorierna i fiffiga fettlager på kroppen.

När du då gör slag i saken och inleder en strikt diet för att bli av med fettdepåerna, för egentligen vet vi ju att sötebrödsdagarna knappast är på väg att gå över, kommer kroppen såklart att protestera. Och när kroppen tvärvägrar är det oerhört svårt att hålla i dieten och inte ge efter för frestelserna.

En annan vanlig fallgrop är att man innan man inleder en diet faktiskt inte har koll på vad man sätter i sig. Om du skulle uppskatta ditt kaloriintag per dag, hur nära sanningen tror du att det skulle ligga? Och om du skulle välja att avstå från socker en vecka, vet du vilka de vanligaste sockerkällorna i din diet är?

Tar du en närmare titt på innehållsförteckning och näringsinnehåll på de produkter du vanligtvis konsumerar hittar du förmodligen mängder av socker du inte visste att du satte i dig. Dessutom innehåller många produkter du aldrig skulle kunna ana tillsatt socker. De flesta juicer och smaksatta mejeriprodukter är riktiga sockerbomber i vår kost.

Att få sockerkurvan under kontroll är en av nycklarna till att hålla en nyttig diet, och det dolda sockret är en av våra största utmaningar i vardagen. 5:2-dietens fastedagar hjälper dig att jämna ut kurvan och motarbetar sockersuget.

Att inte ha rätt råvaror hemma är också ett vanligt sätt att inte lyckas hålla sin diet. Vi har alla dagar då vi kommer hem från jobbet och bara inte orkar tänka på näringsinnehållet. Om det som finns i kylskåpet då inte överensstämmer med din nya kosthållning är det lätt att trilla dit och göra det enkelt för sig.

Se till att alltid ha “tillåtna” produkter hemma för att klara dina fastedagar. Kanske kan du avsätta en egen hylla i kylskåpet till de produkter som inte passar in i 5:2-dietens recept. Då blir de lättare att ignorera i jakt på lämplig middag.

Den största utmaningen med 5:2 är att ta sig igenom de två första veckorna när kroppen ställer om sig som mest. Stå ut med huvudvärk och orkeslöshet, redan vecka tre på din nya diet kommer du att märka resultat i form av ökad ork och lust! Dessutom kan det redan då synas resultat på badrumsvågen.