En “vanlig dag” med 5:2-dieten är just det, en vanlig dag. Här finns inga begränsningar angående vad du får eller inte får äta. Flexibiliteten med 5:2 är ju en av nycklarna till dietens popularitet, det är praktiskt att kunna förlägga fastedagarna till de veckodagar då de passar bäst och då de inkräktar minst på det vanliga livet.

Du kan gå på 5:2-diet men behöver ändå inte tacka nej till middagar och kalas. Du kan följa med på after work med kollegorna och behöver inte krångla när det ska väljas lunchställe. Det här är ju vad vi alltid har längtat efter, en diet som inte kräver att vi avstår från det vi kallar livet.

Vad du kommer att märka ju längre din 5:2-diet pågår, är att dina vanor under vanliga dagar förändras. Det kommer att hända oavsett om du försöker eller inte och snart är dina kostvanor nyttigare och stabilare. Fastedagarna gör att din kropp ställer om sitt energibehov och inte längre skriker efter socker och onyttigheter.

Vi är vanedjur och de flesta av oss har inte ork eller lust att lägga så mycket tid på matlagningen varje dag som krävs för att upprätthålla en nyttig diet. Det gäller att hitta genvägarna, och de går via fastedagar.

Allteftersom din receptbok med 5:2-vänliga rätter byggs på kommer också innehållet i ditt kylskåp att bytas ut utan att du märker det. Tomma kolhydrater är inte längre din go-to-lösning när middagsinspirationen tryter, och färskvarorna i kylen måste ätas upp innan de blir dåliga. Alltså blir det inte pasta till middag utan en matig sallad.

Det är inte heller bara av bekvämlighet du kommer att förändra dina vanor. När kroppen tack vare fastedagarna ställer om sin energiförbrukning och blodsockernivåer och kolesterolhalter sänks sjunker också suget efter onyttigheter. Snart är det inte längre svårt att tacka nej till kakan till eftermiddagskaffet.

Fördelen med 5:2-dieten är alltså inte bara att du får äta vad du vill under dina “vanliga” dagar, det är att du snart kommer att vilja äta hälsosammare på heltid utan att det ens känns som en ansträngning.