Fastans effekt på hälsa och välmående är inte alltid i fokus, det är lätt att viktminskning och midjemått överskuggar de hälsoeffekter 5:2-dieten kan ha.
I BBC-dokumentären Eat, Fast & Live Longer provade journalisten Michael Mosley att äta 5:2 under nio veckor och lyckades åstadkomma en viktminskning på 9 kg samtidigt som han förbättrade både sina kolesterol- och blodsockervärden. I och med detta har han lagt grunden till det som skulle komma att bli 5:2-dietens genombrott i Storbritannien och sedan i Norden.

För oss i Sverige är det inte bara viktminskningen som är i fokus när det kommer till dieter. Vi har en stark tradition av friskvård och att leva hälsosamt i Norden och en diet som fokuserar på hälsan lika mycket som på midjemåttet går hand i hand med vad vi vill åstadkomma när vi börjar förändra våra liv. Inte konstigt att vi tog åt oss 5:2-dieten så helhjärtat.

Precis som andra periodiska fastor finns det också långsiktiga hälsoeffekter att hämta. Blodsockret och blodtrycket stabiliseras och kolesterolvärdena går ner och dessutom sjunker insulinproduktionen och då blir kroppen sämre på att lagra fett. Här kan flera av våra vanligaste välfärdssjukdomar som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar kvävas i sin linda.

5:2 kan också till exempel minska risken för Alzheimers då fastedagarna gör att cellerna stressas att ställa om sig på reparationer i kroppen istället för uppbyggnad och då blir effektivare på att bekämpa sjukdomar. Att hålla en hälsosam diet motverkar många sjukdomar, däribland Alzheimers. För personer med ett systoliskt blodtryck över 160 mmHg ökar risken för Alzheimers med 3 gånger.

Är du överviktig kan en viktminskning genom 5:2-dieten kraftigt minska risen att du utvecklar cancer. Tester på djur visar att kalorirestriktion som 5:2 medför till och med kan hämma en tumör som börjat växa – och ge bättre resultat när tumören strålbehandlas, enligt studier gjorda av bland andra Valter Longo, chef vid Longevity Institute vid universitetet i södra Kalifornien.