Saigonkanel och LCHF

Ett relativt hett ämne för de som ägnar sig åt lågkolhydratsdieter är hur Saigonkanel har optimerat vägen för ett tillstånd i ketos.

Vad är LCHF?

LCHF står för Low Carb High Fat och är en diet som de senaste åren haft oerhört genomslag i Sverige framför allt, men även i resten av världen. Denna diet påbörjas mestadels av människor som vill gå ner i vikt, men är gynnsam även för personer som vill gå upp i vikt, som har problem med blodsockerbalansen eller med sockerberoende.

I själva verket mår samtliga gott av att dra ner på kolhydratintaget, det har nyligen konstaterats i en grundlig och oberoende analys. Man förmodar då att antalet LCHF:are kommer att öka till antalet och i dagligvaruhandeln ser man mer och mer LCHF-relaterade matvaror.

Det finns väldigt många olika tappningar av LCHF, somliga kör LCHF OCH bara naturliga råvaror, medan andra helst gör bakverk sötade med sucralose och dricker Coca-Cola Light till maten. En annan sak som varierar någorlunda mycket mellan skilda LCHF:are är hur noggranna de är med sin kolhydratrestriktion. Bör man äta 0 gram, 5 gram, 10 gram eller 20 gram kolhydrater dagligen? Eller kanske ännu mer? Inga kolhydrater alls är ett mycket svårt mål att nå, då får man leva på rent fett samt protein – dvs. inga grönsaker. En femprocentsgräns är generell bland de som vill gå ner i vikt snabbt och effektivt, men också här ges mycket lite utrymme för minsta utsvävning. Det finns LCHF:are som intar upp mot 50 gram kolhydrater dagliga, så kallade liberala LCHF:are.

Vad som förenar samtliga dessa är en föreställning om att kroppen mår bättre på mindre kolhydrater och att ketos är ett läge man helst låter kroppen uppgå i.

Vad är ketos?

Ketos är det tillstånd man försätts i när glukosen upphör i blodet. För att underhålla den med energi tvingas kroppen bilda ketoner och dessa föredrar att ta energi från lagrat fett framför andra alternativ. När kroppen befinner sig i ketos, dvs. när den intar rejält med fett och protein och oerhört lite kolhydrater, så bränner den kroppsfettet i betydligt högre grad än annars.

Det finns de som inte ordentligt når ketos, hur innerligt de än anstränger sig för att utesluta kolhydraterna och en avancerad gissning är att deras insulinkänslighet är låg. Vad som nyligen visat sig är att denna kategori människor verkar slungas in i ketos om de tillsätter kanel till sin dagliga föda. Saigonkanel har dessutom visat sig ge absolut störst effekt.

Saigonkanel och «vanlig kanel» – skillnaderna

Saigonkanel är en kanelsort som växer i centrala Vietnams bergsområden. Det som vi kallar «vanlig kanel» är Kassiakanel som i sin tur skiljer sig från «äkta kanel», Ceylonkanel. Ceylonkanel är den svagaste av kanelsorterna och Kassiakanel är den som vi i regel hittar i livsmedelsbutikerna. Den är ganska kraftfull, men inte tillnärmelsevis så stark som Saigonkanel. Lite Saigonkanel i kaffet på morgonen och fettförbränningen påbörjas ordentligt.

Vad har Saigonkanelen för bra effekter vid en LCHF-diet

Kanel har länge varit känt som en blodsockersänkande krydda och också här är just Saigonkanel oslagbar. Genom att kanelen hämmar utsöndringen av insulin, som arbetar för att lagra energi i kroppens fettvävnad, så når kroppen snabbare ett ketogent tillstånd. Så lite som ett halvt gram har visat sig ge effekt, men man kan inta 4 gram Saigonkanel per dag utan att löpa risk att drabbas av några farliga bieffekter.