Fettförbränningen kan ökas med hjälp av Saigonkanel

Saigonkanel och annan kanel

Saigonkanel är en typ av kanel som odlas i Vietnam, den är tätt besläktad med Kassiakanel, men sitter på avsevärt rikare arom – och för människan hälsofrämjande egenskaper.

Låt oss begrunda begreppen. Kassiakanel är den kanel som vi vanligtvis stöter på i matvarubutikerna, den är billig och rik på smak och doft. Den består av ämnet kanelaldehyd vilket är ett ämne med en mängd smarta egenskaper. Den innehar även ämnet kumarin, vilket kan vara farligt för människan om den intas i för rejäla doser.

Kassiakanel är den vanliga kanelen så att säga, men den äkta kanelen heter Ceylonkanel. Denna kanelsort är mildare vad gäller doft och smak, samt har ljusare färg. En stång av Ceylonkanel är endast rullad som en snäcka, medan en stång Kassiakanel är rullad i bägge ändar.

Saigonkanel är på många vis lik Kassiakanelen, men är också kraftfullare. Den är starkare i smak, i doft, och i sin halt av såväl hälsofrämjande kanelaldehyd som det i viss utsträckning skadliga kumarinet. Begränsar man sitt intag av Saigonkanel till max fyra gram per dag får man dock inga dåliga hälsoeffekter av kumarinet. Det räcker dock gott och väl för att erhålla de hälsosamma effekterna.

Blodsocker och fettförbränning

Människokroppen mår som bäst när blodsockret befinner sig i balans. Det finns skilda vis att se till så att detta händer och den kroppsliga processen är komplex. Träning, intag av mat med lågt GI och även helt avstå ifrån kolhydrater är samtliga gynnsamma sätt att hålla kroppen i gott skick – och blodsockret under kontroll.

Ett annat sätt är att äta kanel, och då helst Saigonkanel. Kanel har visat sig märkbart balansera blodsockret genom att den ser till att magsäckstömningen går mer långsamt och att insulinkänsligheten höjs, vilket är en av många fantastiska effekter som kanelen har på kroppen. Önskar man rivstarta fettförbränningen är Saigonkanel i kaffet, eller i frukostmålet, en perfekt början på dagen eftersom den stimulerar.

En balanserad blodsockernivå är i sig lyckosam för fettförbränningen i och med att den sänker insulinutsöndringen och därmed lagrar mindre energi i fettvävnaden.

LCHF och Saigonkanel

Om man tillhör följarna av lågkolhydratsdieter såsom LCHF alternativt Atkins, så har Saigonkanelen fortfarande en mängd gynnsamma kvaliteter, t ex är kryddan ketosstimulerande – dvs. man erhåller en raketskjuts in i det effektiva fettförbränningstillståndet ketos. Kanelen gör även att energi lättare lagras i muskelmassan, ungefär på samma vis som insulinet åstadkommer när man tränar och intar kaloririk föda.

Dosering av Saigonkanel

Det är betydelsefullt att man har koll på vad man äter – och i vilken mängd. Det handlar om allting man äter, så också kanel. Saigonkanel består av hög procentandel av det verksamma ämnet kanelaldehyd – det som bidrar till samtliga dessa enastående effekter på kroppen. Men Saigonkanel är också rikt på kumarin, som inte är lika nyttigt, framför allt kan kumarin ställa till det med levern om det överdoseras.

Man har funnit att max fyra gram Saigonkanel bör intas per dag, för den markant mildare Ceylonkanelen gäller sex gram som övre gräns. Uppenbara effekter på blodsocker och ketos uppfattas dock efter mycket små doser, så man måste pröva sig fram för att finna en dos som passar en.