Viktnedgång är en av de stora vinsterna med 5:2-dieten och anledningen till att många börjar. Efter bara ett par veckor börjar du se resultat när du ställer dig på vågen och journalisten och läkaren Michael Mosley som är mannen bakom 5:2-dietens stora genomslag kunde i sin dokumentär visa hur han själv gick ner nio kilo på nio veckor när han först provade 5:2.

Att det händer saker med siffrorna på badrumsvågen bara ett par veckor in i dieten är också en av orsakerna till att de som provar 5:2 ofta håller fast vid dieten och inte ger upp. När du så snabbt ser resultat känns det lättare att klara fastedagarna och ungefär samtidigt kommer också kroppen ha vant sig och klarar fastedagarna bättre.

Det är inte ovanligt att uppleva att viktnedgången inte blir som man tänkt sig eller att den stannar av när man kört 5:2 ett tag. Hade du stora resultat i början av din diet fick du då kvittot på att dina förändrade vanor gav resultat. Nu när du har fastat periodiskt ett tag har både kroppen och vanorna stabiliserat sig.

När du började fasta började kroppen göra sig av med vikt, men det är inte säkert att allt var fett. Ofta följer en del muskler med på köpet när du plötsligt drar in på bränslet, det vill säga kalorierna. Nu när kroppen vet att den överlever på mindre kalorier kan den börja bygga upp igen, och håller du din träning igång kommer det att byggas muskler. Muskler är tunga.

Vill du boosta igång viktraset igen? Prova att lägga om dina fastedagar. Kanske dina nya vanor gör att fastedagarna har bättre effekt på helgerna nu. Det kan också ge effekt att lägga de två fastedagarna intill varandra nu när du är lite mer van vid att fasta. Du kan också prova att lägga till en fastedag om schemat tillåter det, och köra 4:3 ett tag.

Prova också lite nya recept. Många vittnar om stor effekt av att avstå från mejeriprodukter, andra av att helt skippa bröd. Här kan du prova dig fram genom att utesluta en grupp produkter åt gången i en vecka och utvärdera effekten. Här ges du också möjlighet att utvecklas i köket.

När du tappar i vikt minskar också din kaloriförbränning vid träning. Det betyder att ju mindre du väger, desto hårdare behöver du jobba för att göra av med kalorier. Kanske är det dags att utöka ditt träningsprogram och se om det har effekt. När du nu har lagt om kosten, väger mindre och dessutom har kommit igång med träningen har du ju mer ork.