Det är enkelt att komma igång med 5:2-dieten! Du behöver inte tömma kylskåpet på frestelser – du får ju äta dem! Du behöver inte heller investera i några nya produkter eller lägga upp ett kost- och träningsschema så knepigt att det fyller kalendern. Bara två dagar i veckan behöver du sätta av åt din nya satsning på att gå ner i vikt, så är du genast igång med din diet.

Börja med att välja ut en vecka som passar bra för att starta en ny vana. Eftersom fasta, även om den bara pågår i en dag, påverkar din ork är det vettigt att välja en vecka då du har ett par lugnare dagar att välja som fastedagar. Tänk på att dina fastedagar kommer att kännas tunga i början, men glöm inte bort att din kropp snart kommer att vänja sig vid din nya livsstil.

Gör din hemläxa innan du påbörjar dieten. Läs på om vilka effekterna dieten kan få och gör upp en plan för hur du ska klara fastedagarna om de visar sig vara jobbigare än du trodde. Berätta för din omgivning att du fastar, du kommer att få både förståelse och goda råd av dem. 5:2-dieten har blivit så populär att du säkert har arbetskamrater som redan har provat och kan hjälpa dig på vägen!

Gör en matsedel för dina fastedagar. Läs många recept och plocka ut de som inspirerar dig mest. Kanske är det de som påminner mest om hur din kost ser ut idag, kanske känns det mest spännande att prova på nya råvaror som du inte brukar använda. Med ett färdigt upplägg för fastedagarna är du redo att låta 5:2-dieten göra entré i ditt liv.

Handla smart. Nya råvaror som du inte vet hur du ska använda ligger gärna och blir dåliga i kylskåpet. Handla inte mer än du behöver i början så håller du onödiga kostnader och matspill på en miniminivå. Du kommer att märka att dina vanor även på de “vanliga” dagarna förändras efter ett tag och då kan du också börja handla annorlunda i matbutiken.

Sätt en trend. Är det du som står för matlagningen för hela hushållet så gör dig inga otjänster genom att krångla till det. Låt familjen hänga på dina nya vanor, men utan kaloribegränsningen. Laga samma mat till dem som till dig själv, men låt dem äta hur stora portioner de vill, så slipper du sukta efter onyttigheter som står där på bordet medan du känner dig oinspirerad att äta din sallad. En smaskig sallad är en utmärkt middag för hela familjen!

Ge inte upp när du vacklar. 5:2 är en flexibel diet. Gick det inte som du tänkte med veckans fastedagar? Men lägg om schemat då! Det är aldrig för sent att ta igen en dag och en missad fastedag kommer inte att förstöra din diet. Nästa vecka går det bättre och snart kommer denna nya vana kännas som den naturligaste sak i världen. Troligen får du också en välbehövlig skjuts när väl kilona börjar rasa och det gör de oftast ganska fort.