5:2 metoden är ingen svältdiet. Man brukar kalla metoden att “halvfasta“, just eftersom mat inte alls är förbjuden ens under fastedagarna, det är bara restriktivt med hur många kalorier du får sätta i dig under en fastedag. Är du kvinna får du äta max 500 kalorier och är du man får du äta max 600 kalorier. Det är ca 1500 kalorier mindre än du förmodligen äter en vanlig dag, men det är på inget sätt att svälta sig själv.

Det är kalorierna som avgör, inte mängden mat. Antalet kalorier i två rätter som ser lika stora ut och känns lika matiga kan variera kraftigt. Mat som är rik på kolhydrater och fett innehåller också många kalorier. Börja med att titta på näringsinnehållet på de produkter du vanligtvis äter, för att få ett hum om hur många kalorier du sätter i dig dagligen.

Vad innehåller maten jag äter då? En jämförelse är att 40 gram hårdost med en fetthalt på 10% innehåller ca 100 kalorier. Det är inte mycket ost. För samma kaloriintag kan du äta 200 gram naturell lättyoghurt, 300 gram morot eller hela 400 gram kokt broccoli. Avgör själv vad som är mest mättade.

Hur matintagen under fastedagar ska delas upp är inte reglerat i dieten, men kostrådgivare menar att de flesta nog mår bäst av att äta små portioner många gånger om dagen snarare än att äta två större mål och sedan ingenting på flera timmar. Du får själv prova dig fram till vad som passar dig.

Tycker du att det är svårt att få ihop flera måltider av så lite som 500 kalorier? Fundera på vilka mål du skulle kunna hoppa över. Vissa har lätt för att skippa frukosten, då kan du spara de kalorierna till lunchen istället. Det är också tråkigt att inte kunna äta tillsammans med familjen, prioritera de sociala måltiderna.

Vissa som provar 5:2 vittnar om huvudvärk och orkeslöshet. Detta är ofta kroppens varningssignaler på att något har hänt med näringsintagen. Så fort kroppen hunnit vänja sig vid sin nya kosthållning försvinner dessa symptom och kroppen känns piggare och fräschare än på länge. Håll ut de två första veckorna, du får utdelning snart!