Nyfiken på 5:2? Ingen har väl kunnat undgå det enorma genomslag 5:2-dieten har fått under det senaste året. En diet som på många sätt använts under århundraden blev plötsligt formulerad, spridd och uppskattad av alla de tusentals som nu provat på och upptäckt de solklara fördelarna med att följa denna väl genomarbetade och enkla diet som blivit allas vår favoritväg till hälsa och viktminskning.

Plötsligt har hela Sverige börjat diskutera kalorisnåla rätter och de enklaste sätten att klara fastedagarna. Vi delar recept i lunchrummen och inspirerar varandra genom att lägga upp våra nya favoriträtter på Instagram och andra sociala medier. 5:2-dieten har på mindre än ett år blivit en ny svensk folkrörelse, och ett effektivt steg mot ett slankare och mer välmående liv!

5:2-dietens uppgång började i Storbritannien 2012 i och med tv-dokumentären Eat, Fast & Live Longer. I dokumentären provar journalisten Michael Mosley att äta 5:2 under nio veckor och lyckas åstadkomma en viktminskning på 9 kg samtidigt som han förbättrade både sina kolesterol- och blodsockervärden. Succén var ett faktum och dieten som innebär två dagar av halvfasta per vecka fick sitt genomslag. Den nu omåttligt populära vägen till ett hälsosammare liv har sedan spridit sig till framförallt Sverige och Norge, och här har väl ingen kunnat undvika de mängder av artiklar och tv-program som uppmärksammat vår senaste trend inom mat och hälsa.

Så hur fungerar då den omtalade 5:2-dieten?
Och vad skiljer den ifrån alla andra fastor vi provat genom åren? Det här med bantningskurer är ju inget nytt och både vi och våra mammor har väl gått igenom otaliga kålsoppedieter, detox-kurer, fastor och juiceveckor. Varför har just denna fått sådant fäste bland svenskarna? För 5:2 har ju verkligen slagit igenom både hos män och kvinnor. Jo, det finns en grundläggande orsak. 5:2-dieten är inte svår. Du kommer inte att behöva gå hungrig hela veckan, planering och matlagning är enkel, du behöver inte avstå ifrån middagsbjudningar och du behöver inte sluta äta dina favoriträtter.

Fem dagar i veckan äter du precis vad och hur mycket du vill. Bara två av veckans dagar följer du dietens krav om ett maximalt intag av 600 kalorier. Och effekterna av denna måttliga uppoffring är omedelbara och slående. Viktminskningen kommer för de allra flesta som provar 5:2 som ett brev på posten och det minskade kaloriintaget är hela hemligheten med 5:2.

Periodisk fasta, som 5:2-dieten faller under, kan minska risken för alzheimers då fastedagarna gör att cellerna stressas att ställa om sig på reparationer i kroppen istället för uppbyggnad och då blir de effektivare på att bekämpa sjukdomar. Blodsockret och blodtrycket stabiliseras och kolesterolvärdena går ner. Dessutom sjunker insulinproduktionen och då blir kroppen sämre på att lagra fett.

Tillhör du en av dem som provat dig igenom diet efter diet utan att hitta något som fungerar i längden kan 5:2-dieten vara din långsiktiga lösning på viktproblemen. Likadant är den en enkel väg till viktminskning för dig som inte provat på diet förut och tvivlar på din förmåga att hålla dig ifrån livets goda. En anledning till 5:2-dietens stora popularitet är väl just att den passar alla!