•Viktminskning och självförtroende – Att göra sig av med överflödiga kilon är inte bara bra för hälsan utan även för ditt självförtroende. Att känna sig bekväm i sin kropp är den snabbaste vägen till att även andra ska uppfatta dig som en självsäker och stabil människa och har du gått runt och mått dåligt av dina extrakilon kan en viktminskning, oavsett hur liten den är, vara steget på vägen till ett bättre självförtroende på alla plan. Du bevisar för dig själv att du kan vara den person du vill vara. Och det hänger inte bara på midjemåttet, men det kan vara en bra start.

•Ny ork och lust – Det är ett svårt moment 22 att ta sig ur, de där extrakilona vi alla släpar runt på då och då. Orken att ta tag i träningen finns inte riktigt där och kilona tenderar att öka snarare än minska. Men kommer du bara igång på ett plan är det oundvikligt att även orken och lusten återkommer på andra plan. Ett par tappade kilon ökar viljan att vilja ta även nästa steg, att komma igång med träningen skapar endorfiner som förbättrar ditt humör, och innan du vet ordet av har du inte bara tappat ett par kilo utan även hittat en ny livslust på vägen.

•Nytändning i köket – Vi fastnar alla i gamla vanor i köket, håller oss till råvaror vi känner till och rätter vi vet hur vi lagar. Att arbeta efter nya kostregler kan ge oss vidgade vyer och en nytändning bakom kastrullerna. Snart ser din kundvagn inte alls ut som du är van vid när du kommer till kassan i matbutiken.

•Blodsockerutjämning och insulin – En direkt effekt av fastedagarna visar sig i din blodsockerproduktion. När blodsockret i kroppen jämnas ut och håller sig på en stadig nivå försvinner mycket av sötsuget vi vanligtvis kämpar emot. Kroppen producerar också mindre insulin och det gör att fett inte lagras lika lätt.

•Minskad risk för sjukdomar – När kaloriintaget minskas stressas cellerna att ställa om till reparation och nyproduktion snarare än uppbyggnad i kroppen. Då ökar även cellernas förmåga att hantera sjukdomar och mycket tyder på att periodiska dieter kan motverka till exempel alzheimers.

•Nya vanor är ett nytt liv – Alla fastnar vi i gamla hjulspår som kan vara svåra att ta sig ur. Att ändra på bara en av livets alla variabler, till exempel kostvanorna, leder ofta till en snöbollseffekt och plötsligt får vi ny lust och ork att förändra vårt liv och kan se världen med nya ögon.

•En diet för ett gott liv – Att gå på diet behöver inte betyda att du är tvungen att sitta hemma och äta kålsoppa när andra är på kalas. Med 5:2 kan du äta som du vill fem dagar i veckan. Du väljer själv vilka två dagar som är fastedagar och behöver inte tacka nej till trevliga middagar och läckra efterrätter övriga dagar.