Men vad är det jag är på väg att ge mig in i? Vad är egentligen 5:2-dieten och vad är det som gör att den verkligen fungerar? Hur mycket av min tid kommer detta att ta? Fungerar det med fastedagar när man har ett jobb att gå till? Frågorna är många när man ska göra en stor förändring i sitt liv, men när det kommer till 5:2-dieten är svaren faktiskt enkla.

5:2-dieten är en variant av det som brukar kallas periodisk fasta. Den periodiska fastan är en fasta som inte pågår på heltid, utan under kortare begränsade perioder. 5:2-dieten har fått sitt namn efter receptet som är dietens stomme: ät fem dagar, fasta två.

Flexibiliteten i 5:2-dieten är en fördel. Du väljer själv vilka två av veckans dagar som ska vara fastedagar, vilket förmodligen är nyckeln till både dess effektivitet och popularitet. De två dagarna behöver inte heller vara samma varje vecka, om ditt schema är ojämnt går det lätt att anpassa dieten efter kalendern. Det enda du ska tänka på är att de två dagarna helst inte ska ligga intill varandra, det blir för mycket för kroppen och poängen med perioditeten går förlorad.

Under dina två fastedagar är det absolut inte svält som gäller. Du kan till och med vara mätt. Det vi kallar “fasta” är egentligen en begränsning i hur många kalorier du får äta per dag. Man räknar med att ett “normalt” kaloriintag för en vuxen människa ligger mellan 2000 och 2500 kalorier per dag, helt beroende på kön, längd och kroppsvikt. Under en fastedag enligt 5:2 får du inte äta mer än 600 kalorier.

Det kan låta lite, men tänk på att ju mer kalorisnål mat du väljer under din fastedag desto mer kan du äta. Du behöver inte gå hungrig så länge du väljer rätt råvaror och sprider ut dina matintag jämnt över dagens timmar. Poängen med att dra ner på kalorierna är att kroppen ska lämna det metaboliska stadiet “uppbyggnad” den är i när kalorierna räcker till det och istället ställa om sig till “reparation”.

Inled din 5:2 med att leta upp recept som inspirerar dig så att du har en samling att välja mellan när du ska lägga upp ditt fasteschema. Det ska kännas lustfyllt att äta även när du går på diet. Det blir också lättare att hålla dieten när dina kollegor tittar avundsjukt på din fräscha matlåda och frågar efter recepten.